Estetica della meditazione
“Creativity, aesthetics and meditation have to do with the dimension of being, not with the one of having; with the experience, not with the idea of experience: “with” them we don’t go towards, but we come back from somewhere, and vice versa, when you return to be, you return to create.”
This book wants to investigate the aesthetics as sensitive knowledge and as an experience of meditation practice.
The word «aesthetic», as usually understood, it is often connected to the sphere of the apparent, opposed to the substance. Beyond common usage, however, the meaning of the term refers to sensible knowledge, suggesting links with the sphere of the senses, and not with the one of concepts. It is in this perspective that the aesthetic experience approaches the meditative one.
From photography to design, from architecture to art, from semiotics to advertising, a multi-voice journey to discover the meeting points between East and West, between Zen and experimentation, between aesthetics, meditation and creativity.
Inside the book you will find valuable articles and articles by friends and colleagues, divided by themes:
Tattoo: Lupo Horiokami | Semiotics: Stefano Caggiano | Design: Alberto Bassi | Architecture: Guido Musante | Visual Design: Lorenzo Mason| Communication: Marco Rubiola | Advertising: Alessandro Rea
The book is part of the series “Quaderni di Meditazione” curated by Maestro Tetsugen Serra, published by Corriere della Sera.
“Creatività, estetica e meditazione hanno a che fare con la dimensione dell’essere, non con quella dell’avere; con l’esperienza, non con l’idea di esperienza: “con” esse non si va da qualche parte, ma si torna, e viceversa, quando si torna a essere, si torna a creare.”
Questo libro vuole andare ad indagare l’estetica come conoscenza sensibile e come esperienza di pratica meditativa.
Dalla fotografia al design, dall’architettura all’arte, dalla semiotica all’advertising, un viaggio a più voci alla scoperta dei punti di incontro tra Oriente e Occidente, tra lo zen e la sperimentazione, tra estetica, meditazione e creatività.
All’interno del libro troverete dei preziosi interventi ed articoli di amici e colleghi, divisi per temi:
Tattoo: Lupo Horiokami | Semiotica: Stefano Caggiano | Design: Alberto Bassi | Architettura: Guido Musante | Visual Design: Lorenzo Mason | Comunicazione: Marco Rubiola | Advertising: Alessandro Rea
Il libro fa parte della collana “Quaderni di Meditazione” curata dal Maestro Tetsugen Serra, edita da Corriere della Sera.



